måndag 1 juni 2015

Triggervarning?

Jag var ute på PW imorse och då passade jag på att lyssna på podden "träningsglädje talks" med Sara Rönne, hon driver bloggen träningsglädje som jag följer till och från, mycket bra blogg! I det ena avsnittet berättar Sara om "underbaraclara" som nyligen blivit förälder och nu ska sluta amma, börja träna för att bli piggare och komma i sina gamla kläder, samt lagt ut en bild på instagram där man kan se en viktkurva mm. 

I och med detta har det haglat in kommentarer, både positiva och negativa, om att hon borde ta sitt ansvar som offentlig att inte lägga ut sådant som kan trigga igång psykisk ohälsa hos läsaren. Jag har tittat på hennes blogg och jag förstår att hon blivit frustrerad av att folk verkar ha gjort henne till en kvinnlig förebild och hon förväntas ta ansvar för hur andra kvinnor mår samt hur hennes inlägg kan tolkas. 

Det är ju konstigt med oss kvinnor som allt för ofta trycker ner andra kvinnor så fort vi blir avundsjuka. Att vi läser någons blogg där vi ser bilder på andra där någon är smalare, kraftigare, brunare, längre, kortare med mera, kan dra igång stress och avundsjuka att man börjar anklaga personen för att vara oansvarig. Detta är verkligen ett hett ämne!!! Frågan är var gränsen går? Ska man få lägga ut vad man vill på sin blogg?

Jag tycker att var och en har eget ansvar för vad man lägger ut och för vad man läser. Det finns bloggar som jag följt men slutat följa då jag märkt att jag inte mår bra av att läsa dem. Vissa bloggar kan jag inte vara utan för de peppar mig i mina intressen, personer delar med sig av sådant jag vill veta mer om. Men för tusan: lägg filter på det du läser i bloggar och dylikt, tänk källkritiskt, allt är inte perfekt...ingen lever ett perfekt liv, ingen! Det är bara ett fåtal som visar upp negativa bitar av sitt liv, alla skiter om man säger så...

Så, för att inte dra igång en massa psykisk ohälsa hos folk, ska man sätta en "triggervarning" på sitt inlägg? Kan det funka? Hur mycket ansvar ska man lägga på de stora bloggarna?

Det är ju människor som vill dela med sig av sina intressen och de fina delarna i deras liv. Vad är problemet?

Jag vill inte på något sätt förminska psykisk ohälsa, detta handlar inte om det, det jag vill veta är om man kan lägga ansvaret på bloggare. 

Bild från i morse :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar