måndag 19 augusti 2013

Utanför bekvämlighetszonen!

För att det ska ske en förändring till det bättre måste man gå utanför sin bekvämlighetszon. Det är det jag jobbar med nu! Det är riktigt jobbigt! Det gäller egentligen vad du än ska förändra, kom ut ur bekvämlighetszonen, det är nyttigt.

Jag har en sån tur att jag har möjlighet att träna löpning med en som är väldigt duktig på detta. Hon är också väldigt mycket bättre än jag. Jag har väldigt långt kvar om jag vill komma upp på hennes nivå, det är superbra för mig, jag behöver verkligen draghjälp när det gäller löpningen.

Vi körde ett pass i torsdags där jag fick väldigt ont i knät...inte kul men som tur var kände jag mig bättre redan på fredagen. Så på lördags förmiddag blev det ett Power-pass som, även detta, var apjobbigt! Tog det lite lugnare med utfallen. Valde att göra dem på golvet utan extra vikt. Kändes bra men urk vad jobbigt hela passet var. Det är vid sådana pass jag blir imponerad av mig själv, min envishet dominerar och det är bra.

Eftersom knäet kändes bra bokade vi löpning till söndags morgon. Det blev ca 3km powerwalk och 2 km snabb löpning och herreminskapare vad jobbigt det var!!!! Men fy tusan vad bra gjort! Hade inte gjort det om jag varit själv så jag är sååå tacksam för mitt sällskap.

Det var riktigt trevligt under powerwalken för då fanns det möjlighet för mig också att prata, det kan jag inte när jag springer, så det gjorde att tiden gick snabbt. Det är kul att prata med sådana som har samma intresse som en själv, mat, träning och hälsosam livsstil. Man kan byta erfarenheter och tips. Jag tycker att det är jätteintressant att höra hur andra gör och resonerar kring ämnet därför läser jag allt jag kommer över, snöar gärna in i samtal och diskuterar gärna med andra om detta. Mycket är individuellt och alla är vi olika men i slutändan handlar det om vad som är lagom för var och en. De ideal jag har behöver nödvändigtvis inte vara idealet för andra. Det är viktigt att komma ihåg!

Nu är jag inne i en period då jag vill bättra på min kondition, eller rättare sagt, måste bättra på min kondition. Än så länge går det bra, jag springer tills jag blir illamående och sen springer jag lite till, så det måste ju vara utanför bekvämlighetszonen om något. Skämt åsido...riktigt så illa är det inte men nästan ;)

Idag blev det en pw runda på 5,73 km på tiden 42,35 inkluderat 3st tabata intervaller där jag sprang på maxfart under jobbtiden. Jag kan säga att den första omgången gick väldigt mycket fortare än den sista men jag gjorde det och det var bra! Jag är nöjd!

Har inte bestämt mig än för hur morgondagens träning kommer att se ut. Jag behöver sticka bort till stugan och spana in ogräset och sorkhålen så det blir inget avancerat träningspass pga det. Det jag funderar på är antingen 30min crosstrainer intervall eller 30min stairmaster intervall. Illamående blir jag nog av båda alterativen...

Ha en fortsatt bra måndag!!! Idag är första skoldagen för många, så även för min lilla tjej (inte så liten längre) som börjar 2:a klass. Ska ringa henne sen och höra vad hon tyckte om det :)

/Diana <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar