måndag 18 april 2016

Vad är viktigt?

För att jag inte ska fastna i en negativ spiral, älta sådant som hänt eller oroa mig för sådant jag tror kan hända, har jag bestämt mig för att fråga mig själv ifall tanken eller oron är viktig. Detsamma gäller personer som jag mött eller relationer jag haft. Jag frågar mig själv hur viktig personen eller relationen är, för mig. Mår jag bara sämre av dem kan det inte vara viktigt att hålla fast vid, eller hur?

Vad är viktigt? För mig är jag viktigast! Det är viktigt för mig att jag tar hand om mig så att jag mår bra, annars kan jag inte göra sådant som är viktigt för mig. Om inte jag tar hand om mig, prioriterar det som är viktigt för mig, kan jag inte göra det jag vill göra för att jag ska må bra - en positiv spiral!

Jag kan såklart bara tala för mig själv men jag tror att detsamma gäller för de flesta när jag påstår att det är svårt att vara i nuet. Alltså att vara medvetet närvarande i det du gör just nu. Själv måste jag nästan tvinga mig att fokusera på det jag gör just nu, tex diska, städa, skriva, träna eller bada. Full fokus på det jag gör nu! När jag märker att jag tappat fokus, tankarna flugit iväg, bryter jag dem och kommer tillbaka till nuet igen. Ju mer jag tränar på detta desto bättre blir jag på att vara här och nu, det gör mig lugnare, mina tankar stressar inte lika mycket. 

Att längta efter något man ser fram emot är dock inte samma sak. Om man tänker på sådant som är positivt, något som är viktigt för ens mående, är det tillåtet men det är ändå viktigt att vara medveten om att komma tillbaka till nuet igen. 

Egentligen är det bara nuet som är viktigt. Vi kan inte kontrollera framtiden hur mycket vi än vill. Det som kommer att hända händer oavsett vi oroat oss eller inte. En tanke jag anammat är "det har aldrig hänt något som inte har hänt, oroa dig inte"! 

Hittade denna bilden i en blogg, tycker att den är klockren... 


Ha en fin dag! ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar